För nystartade och växande företag är den grafiska identiteten viktig. Den gör ditt företag synligt för kunderna och ska vara lätt att känna igen. Den grafiska profilen ska ha många funktioner och fungera för både tryck och webb. Här finns några tips på vad du ska tänka på.
Det första du behöver reda ut är hur du ska använda din profil och vad du vill att den ska kommunicera. En grafisk profil går hand i hand med marknadsplanen och ska genomsyras av ditt företags värderingar och produkt. Tänk på att det inte bara är färg, form och typsnitt som spelar roll – även små detaljer som vilken kvalitet på skrivarpapper du använder för ditt printade material kan påverka bilden av ditt företag. Din profil är något som du vill att människor ska minnas länge!
Logotyp och bilder för tryck och webb
Ett av de vanligaste misstagen nybörjare gör när de ger sig på att ta fram en grafisk profil till sitt eget eller andras företag är att inte ha tillräcklig koll på filformat och upplösning. För användning på webben duger det oftast med en ganska lågupplöst logotyp och bilder, men naturligtvis kommer företaget vilja använda sin grafiska profil också till tryckt material. Här krävs betydligt högre upplösning för att trycket ska bli bra. Typsnitt är ett annat område där det är viktigt att välja rätt – bara vissa typsnitt fungerar bra på webbsidor.
Fördelar med att anlita grafisk formgivare
Även om det kan vara frestande för ett nystartat bolag med begränsade resurser att knåpa ihop en grafisk profil själv så är det oftast ingen bra idé. Är du det minsta osäker på hur du ska gå tillväga så är det bättre att kontakta en grafisk formgivare, reklambyrå eller webbyrå för att arbeta fram din grafiska profil.